Knappar
Nedan följer en förteckning av de funktioner som finns som knappar till höger i bild. En del av knapparna är unika för Kund och finns i så fall beskrivna nedan.

Knappen öppnar bilden Kö där det finns möjlighet att lägga till, ta bort kunder under parkeringskö och skriva ut brev om köplatser.

Knappen öppnar en översiktsrapport där det finns information om den valda kundens tjänster och anläggningar.

Aktuell kund visas i kunddialogen. Det är endast tillåtet med ett fönster öppet på detta sätt. Går att använda från Kund>Kund.

Funktionen möjliggör utskrift av alla anteckningar på kund-/anläggning- eller tjänstenivå samt fakturor i systemet som på något sätt är kopplat till aktuell kund. Bocka i de alternativ som önskas. En förhandsgranskning visas som sedan kan skrivas ut.

Trycker man på knappen öppnas Ärendebilden i ett nytt fönster. Hur Ärende fungerar finns beskrivet i Kund >Ärende.

Trycker man på knappen öppnas Händelsebilden i ett nytt fönster. Här kan man registrera enstaka uppgifter för debitering eller kanske bara statistik i någon form. Händelse finns beskrivet i Renhållning >Händelse.

Trycker man på knappen öppnas RH-orderbilden i ett nytt fönster. Hur dessa bilder och efterföljande fungerar finns beskrivet i Renhållning>RH-order.

Trycker man på knappen öppnas Lista/Brev i ett nytt fönster.

Funktionen finns beskriven i Kund>Specialadress

Knappen ger en översikt över aktuell kunds kravhistorik.
Följande kan göras i bilden via fält/markeringar:
- Tid bakåt förändras enligt önskemål
- Visa i kr eller % enligt önskemål
- Avsluta funktionen via knapp Avbryt

Funktionen finns beskriven under rubriken Bevakning.

Knappen är tillgänglig i de fall som fältet Betalsätt är satt till AGBG.
Knappen ger en direktutskrift av en AG-blankett ifylld med kundens uppgifter. Fältet Medg.blank.utskriv. fylls med aktuellt utskriftsdatum.

Trycker man på knappen öppnas Installationsbilden i ett nytt fönster. Hur dessa bilder och efterföljande fungerar finns beskrivet i VA>Installation.

När två eller fler kunder med tillhörande anläggningar och tjänster, önskas slås samman till ett gemensamt Kundnummer, används funktionen Slå samman Kund.
Följande information anges:
- Kundnr Kvar (är redan ifyllt om kunden är framsökt i bilden)
- Kundnr Bort
- Fortsätt funktionen via knapp Slå samman eller tryck Avbryt
- Följande dialog visas på skärmen om man fortsätter:
- Svara Ja om informationen är riktig
- Svara OK i rutan med bekräftelse få att funktionen är utförd
- Klicka på knappen Avbryt om inga fler kunder ska slås samman för tillfället
Det Kundnr som angetts i Kundnr Bort, är nu borttaget och ev tillhörande anläggningar, tjänster, händelser osv, är överflyttade till det kvarvarande kundnumret.
Om det finns information i följande register, flyttas detta också över: AG-uppgifter, Återbetalningskonto, Förseningavgifter, Tillgodo-havanden, Restskuld, Efaktura, Kundhistorik, Specialadress, Faktura, Fakturatext, Kund-rabatt, Ägarbyte samt VA- och RE-order.

Det måste finnas en fil att läsa in som anges i sökväg.