Avvikelser
Avvikelser används när renhållningsarbetare ute i fält vill berätta något om en tjänst. Oftast är det när de inte kunnat utföra arbetet, eller när de ser arbetsmiljöproblem.

Avvikelsekod är avvikelsetypens unika namn. När man använder EDP Future tillsammans med EDP Mobile behöver man skapa avvikelsetyper med samma avvikelsekod i bägge systemen.
Text är till för att beskriva avvikelsen, så att man förstår vad den gör.

När en avvikelse skapas kan Future skicka ett meddelande till kunden via e-post eller SMS.

Händelser används för debitering. En vanlig tömning skapar en händelse som kallas TÖMN. Den kan användas både för att ta betalt av kunden och för att ersätta en avfallsentreprenör för tömningsarbetet.
Om behållaren inte gått att tömma på vanligt sätt lägger sopåkaren en avvikelse som berättar varför. Avvikelsen skapar en annan sorts händelse, som är förknippad med en annan taxa. På så vis kan man både styra entreprenörens ersättning och ta betalt av kunden. Det blir också synligt för kundtjänst vad som hänt i fält.
Här är några exempel på olika händelser:
- Ej utställt: En sopåkare kör till en adress, men hittar ej behållaren. Då lägger föraren avvikelsen Ej utställt. Avvikelsen skapar en händelse av typen AVVI (avvikelse). Kundtjänst har då koll på läget när kunden ringer och undrar varför behållaren ej tömts. Entreprenören som sopåkaren jobbar för kan få ersättning för resan, men ej för tömning.
- Manuell tömning: En sopåkare tömmer en behållare som inte registreras av bilen eftersom behållarens RFID-tagg var trasig. Sopåkaren behöver göra manuell handpåläggning för att tömningen ska hamna på rätt tjänst. I Future skapas en händelse av typen MTÖM (manuell tömning). Kommunen kan summera antal MTÖM på en månad och jämföra hur väl olika entreprenörer sköter sig. Kommunen kan också välja att ge entreprenörer mindre ersättning för MTÖM, som ett incitament att tagga om behållare när taggar går sönder.
- Extrasäck: En sopåkare hittar en extra säck med sopor bredvid behållaren. Då tömmer föraren först behållaren, sedan lägger föraren i säcken och tömmer igen. Därefter lägger föraren avvikelsen Extrasäck. Kostnaden för tömning täcks inte i ordinarie abonnemang. På avvikelsetypen specificeras därför en egen Taxa för händelsen. Fakturafrekvens anger om det ska faktureras separat eller om det ska läggas på nästa ordinarie faktura.
En del entreprenörer har i sitt avtal att de ska försöka igen om de inte kunnat tömma på grund av ett tillfälligt hinder, som exempelvis isig uppförsbacke. Då lägger föraren en avvikelse för att informera kundtjänst om vad som hänt. För den avvikelsen ska Avräknas ej vara ikryssad. Så får entreprenören bara betalt när de väl tömmer.
En del vill hålla reda på när koordinater ändras. Då kan man skapa en händelse för det. För att inte kunden ska bli debiterad ordinarie tömningstaxa när koordinater ändras ska man kryssa ur Faktureras ej.

Ärenden används när insats krävs av kontorspersonal.
Här är några exempel:
- Arbetsmiljö: En sopåkare upptäcker att en behållare måste släpas över ojämn terräng för att tömmas. Det är jobbigt och farligt, så då lägger föraren en avvikelse som heter Arbetsmiljö, och skriver vad det rör sig om i kommentarsfältet. Den sortens avvikelse skapar ett ärende. Ärendet behandlas av arbetsledaren, som ringer kunden och kommer överens om en lösning.
- Fel avfall: Om kunden sorterar fel eller överfyller behållaren kommer någon behöva prata med dem om det.
- Fel data: Ibland hamnar en tjänst på fel körlista. Eller så har den verkliga behållaren en annan storlek än vad kunden betalar för. Någon på kontoret behöver då utreda och fixa.

Om en behållare har trasigt lock lägger föraren avvikelsen Trasigt lock. När avvikelsen kommer in till Future skapas en order att byta locket.

Default för alla avvikelser är att de kvitterar ordern. Men om föraren hindrats att utföra ordern lägger föraren en avvikelse som heter Bomkörning. Den annullerar ordern, och skapar en händelse för framkörningsavgift. Den skapar också ett ärende, så att kundtjänst kan ringa kunden och boka en ny tid för tömning.

En avvikelses kommentar eller mängd kan användas för att uppdatera ett fält på tjänsten.
Vägbeskrivning kan antingen ersättas eller kompletteras på slutet. I fordonet brukar det finnas en avvikelse som heter Ny vägbeskrivning, och en som heter Komplettera vägbeskrivning.
I EDP Mobile kan man styra vilka som kan ändra kundernas vägbeskrivning genom att endast visa vägbeskrivningsavvikelsen i vissa fordonstyper. Använder man ett annat fordonssystem kan man låta endast slamförarna ändra vägbeskrivning genom att ställa in Delprodukt på SLAM.
Behållarkoordinat är platsen där behållaren ska stå.
Stoppkoordinat är platsen där bilen ska stå när den tömmer behållaren.
Körordning är ett heltal som används för att sortera uppdrag på en körlista. Vanligtvis kryssar man i Matcha körlistenamn. Då blir bara den körlistan som man lagt avvikelsen på påverkad. Det är bästa alternativet när man har en ordinarie körlista och en sommarkörlista, för de listorna kan vara ganska olika.
Däremot finns det en del som kör fyraveckorsplanering. Då har de fyra körlistor som nästan är identiska. Om man låter Matcha körlistenamn vara urkryssad så uppdateras alla körlistorna på en gång.
Det finns också de som har kärltvätt på körlista. Kärltvättsbilen kör efter sopbilen och tvättar kärlen efter att de tömts. Då är det bra om kärltvättskörlistan är lika dan som tömningskörlistan.
Uppdatera kvantitet kan användas för att uppdatera slanglängdsvärdet på slamtjänster och dragväg på hushållstjänster.

Här ställer du in om appen ska tillåta eller till och med kräva att användaren matar in kommentar, antal eller foto.

När en typ av avvikelse lagts flera gånger på samma tjänst kan Future skapa en annan avvikelse. Här är några exempel:
-
För en bättre miljö kan man använda funktionen när kunder har halvtomma behållare.
När avvikelsen LiteSopor skapats 5 gånger inom 90 dagar kan Future skapa avvikelsen LiteSoporErbjuda. Den gör så att det skickas ett erbjudande till kunden att spara miljö och pengar genom att ändra sitt abonnemang så att behållaren töms mer sällan. -
För felsorterat avfall brukar man säga en gång ingen gång. Men när det skapats flera felsorteringsavvikelser kan Future skapa en annan sorts avvikelse, som i sin tur skapar ett ärende att skicka brev till kunden om hur man bör sortera. Om det inte hjälper kan man skicka ett skarpare brev och sedan straffavgift.
-
När en behållare lyfts och taggen inte lästs kan det antingen bero på att taggen är trasig eller att behållaren hängdes snett på lyftarmen. Föraren lägger avvikelsen Tagg ej läst.
Nollställ vid korrekt tömning gör så att räknandet börjar om varje gång bilen lyckas läsa taggen. När avvikelsen skapats två gånger i rad skapas avvikelsen Trasig tagg, som skapar en order om att tagga om behållaren.