Kvittning

För att kunna göra en kvittning måste två förutsättningar var uppfyllda.

  • Ett tillgodohavande måste finnas på en annan av kundens fakturor. Det kan uppstå antingen genom att en negativ faktura skapas eller att kunden har överbetalat en faktura.
  • Kunden måste ha en obetald eller delbetald faktura.

Tillgodohavandet sparas automatiskt i registret för tillgodohavanden. Oavsett hur tillgodohavandet ska hanteras kan posten användas för kvittning förutsatt att posten inte redan är återbetald eller krediterad.

 

Genomföra en kvittning

Kvittning sker i samma bild som manuella betalningar registreras, d.v.s. Betalning>Betalning.

  1. Ange det fakturanummer som du vill betala.
  2. Klicka i kryssrutan ”Kvittning” som finns bredvid lathunden för ”Reskontratyp”, .

Som standard visas de oreglerade tillgodohavanden som finns på kunden.

  1. Välj det tillgodohavande som ska användas och tryck på knappen ”OK”.

  • Hur mycket som används av tillgodohavandet beror på hur mycket det återstår att betala av den faktura som du kvittar. Är återstoden att betala större än tillgodohavandet används hela tillgodohavandet.
  • Om tillgodohavandet täcker del av fakturans belopp får fakturan betalstatus DELB efter sparad betalning.

    Om tillgodohavandet täcker hela fakturans belopp får fakturan betalstatus HELB efter sparad betalning.
    Används inte hela tillgodohavandet vid kvittning så skapas ny tillgodohavandepost på mellanskillnad.

    Betaldatum och bokföringsdatum sätts till dagens datum. Reskontratypen sätts till ”KVIT”.

    Vill man kunna göra kvittningar mellan kunder måste styrparametern ”KvittningMellanKunder” sättas till ”Ja” i System>Inställningar>Betalning.
    Därefter så anger du det fakturanummer som ska betalas i betalbilden. Klicka på kvittning och välj in det kundnummer vars tillgodohavande du vill nyttja

    Vill man kunna göra kvittningar mellan olika fakturagrupper måste styrparametern ”KvittningMellanFakturagrupper” sättas till ”Ja” i System>Inställningar>Betalning.