Skicka brev till kunder

De som sysslar med renhållning brukar skicka brev till de kunder som inte sorterat sitt avfall på rätt sätt. En gång i veckan söker de fram alla syndare och skickar ut ett massbrev.

Gör så här:

  1. I menyn Kund, välj Ärende och klicka sen på Ärende.
  2. Tryck på knappen Lista.
  3. I Ärendetyp, välj Felsorterat i listan.
  4. I Status, markera Nya och Pågående, för att sålla bort avslutade ärenden.
  5. Under Layoutval välj Ärendelista.
  6. Markera Använd ärendetyp layout.
  7. Tryck på Skriv ut.

 

Spara breven digitalt

Om kunden ringer in och frågar om brevet är det bra om man kan ta fram det så att man tittar på samma sak. Programmet kan spara breven som en pdf och koppla det ärendet.

Under Layoutval, markera Spara Lista/brev som dokument.

Du hittar sparade brev längst ner i fönstret Ärende under Dokument.

Avsluta ärenden som fått brev

I fönstret Ärende Lista kan man skapa aktiviteter för att avsluta ärenden.

Om ärendena är klara när du skickat brev finns det ett sätt att avsluta alla de ärenden som fått brev. Låt då urvalet vara samma som ovan.

  1. Under Skapa ärendeaktivitet välj Ärende avslutat.
  2. Tryck på knappen Skapa aktivitet.

Programmet visar då en dialogruta där det står "Skapat aktivitet på 100 ärenden."

Ett brev per anläggning

En anläggning kan ha olika tjänster, som glas, och matavfall. Även om föraren rapporterat in att flera olika tunnor var felsorterade räcker det att skicka ett brev. Så blir det om ärendetypens Layout är inställd på Ärendebrev per anläggning.