Menyer
Nedan följer en förteckning av de funktioner som finns som menyalternativ ovan. En del av menyerna är unika för Kund och finns i så fall beskrivna nedan.
Knappen är tillgänglig i de fall som fältet Betalsätt är satt till AGBG.
Knappen ger en direktutskrift av en AG-blankett ifylld med kundens uppgifter. Fältet Medg.blank.utskriv. fylls med aktuellt utskriftsdatum.
Funktionen möjliggör utskrift av alla anteckningar på kund-/anläggning- eller tjänstenivå samt fakturor i systemet som på något sätt är kopplat till aktuell kund. Bocka i de alternativ som önskas. En förhandsgranskning visas som sedan kan skrivas ut.
Öppnar en översiktsrapport där det finns information om den valda kundens tjänster och anläggningar.
Används när en kund önskar få ut all data som finns om dem i systemet. Via Registerutdrag kan du samla denna data och skicka direkt till kunden.
För att direkt i samband med ett specifikt ärende kunna skapa en enstaka faktura, kan knappen Skapa fri faktura användas. Faktureringen är i detalj beskriven i Fri faktura.
Knappen ger en översikt över aktuell kunds kravhistorik.
Följande kan göras i bilden via fält/markeringar:
- Tid bakåt förändras enligt önskemål
- Visa i kr eller % enligt önskemål
- Avsluta funktionen via knapp Avbryt
Öppnar vyn Lista/Brev i ett nytt fönster.
För att kunna ha fler adresser kopplade till en kund, anläggning eller tjänst används funktionen Skapa fakturaadress. Specialadress kan även användas till avläsningskortsadresser, hämtningsadresser etc. Funktionen finns mer beskriven i Kund > Specialadress
Öppnar RH-order i ett nytt fönster. Hur dessa bilder och efterföljande fungerar finns beskrivet i Renhållning>RH-order.
Öppnar Händelsebilden i ett nytt fönster. Här kan man registrera enstaka uppgifter för debitering eller kanske bara statistik i någon form. Händelse finns beskrivet i Renhållning > Händelse.
Trycker man på knappen öppnas Ärendebilden i ett nytt fönster. Hur Ärende fungerar finns beskrivet i Kund >Ärende.
Funktionen finns beskriven under rubriken Bevakning.
När två eller fler kunder med tillhörande anläggningar och tjänster, önskas slås samman till ett gemensamt Kundnummer, används funktionen Slå samman Kund.
Följande information anges:
- Kund Kvar (är redan ifyllt om kunden är framsökt i bilden).
- Kund Bort.
- Fortsätt funktionen via OK eller tryck Avbryt.
- En dialogruta visas innan sammanslagningen görs.
- Svara Ja om informationen är riktig eller Nej för att avbryta.
- Klicka på knappen Avbryt om inga fler kunder ska slås samman.
Kundnummer som angetts i Kund Bort, är nu borttaget och eventuella tillhörande anläggningar, tjänster, händelser etc., är överflyttade till det kvarvarande kundnumret.
Om det finns information i följande register, flyttas detta också över: AG-uppgifter, Återbetalningskonto, Förseningavgifter, Tillgodo-havanden, Restskuld, Efaktura, Kundhistorik, Specialadress, Faktura, Fakturatext, Kund-rabatt, Ägarbyte samt VA- och RE-order.
I Kö finns möjlighet att lägga till och ta bort kunder under parkeringskö samt skriva ut brev om köplatser.
Aktuell kund visas i Kunddialog. Det är endast tillåtet med ett fönster öppet på detta sätt. Går att använda från Kund>Kund.