SMS-tjänst
Översikt
I EDP Future finns en funktion för att skicka SMS till kunder.
Denna funktion finns i menyn Kund > Lista/Brev. Där går det att göra urval på vilka kunder som ska vara mottagare för SMS:et men kan bara hämta kontakter från kundnivån. Funktionen kräver inte att SMS-avisering är markerad på kunden.
Det finns även möjlighet att via kontakter på anläggning skicka SMS. Då använder systemet i första hand telefonnumret som är kopplat till anläggningen och telefonnumret på kundnivån i andra hand. Denna funktion hittas bland Avvikelser, Order, Avisera Mätarbyte (schemaläggaren), Avisera Tömning (schemaläggaren), Ansökan och Ärende.

Se till att ha korrekt licensfil för SMS. SMS-tjänster i EDP Future är en tilläggsprodukt som måste beställas från vår försäljningsavdelning. När beställning är gjord erhåller ni en licensfil som är unik för Er och aktiverar SMS-tjänsterna.
Våra SMS-funktioner kan använda meddelandemallar så du kan skapa egna färdiga texter för utskick av SMS. Funktionen nås via menyn System > Register > Meddelandemall och mer detaljerad information kan hittas under meddelandemall.


Denna funktion kan bara hämta kontakter från kundnivån och den kräver att SMS-avisering är markerad.
För att det ska gå att skicka SMS till en kund måste ett telefonnummer vara registrerat på kunden. Fältet finns i menyn Kunddialog under fliken Kund. Kryssrutan SMS-avisering måste också vara markerad. Denne kan vara markerad för Kontaktuppgifter 1 och Kontaktuppgifter 2.
I bilden Kund > Lista\Brev kan urval göras enligt önskemål på vilka kunder som ska vara mottagare för SMS:et. På fliken Innehåll och layout väljs SMS under Utskriftstyp.
Klicka därefter på knappen SMS nere till höger i bilden. En dialogruta för att skicka SMS dyker upp. I gridden finns urvalet med alla kunder som HAR mobil. Markera kryssrutan Visa även kunder utan mobilnr nere till höger så visas även de kunder som inte har något mobilnummer registrerat. Mobilnr går att redigera i gridden. Om det finns rader i gridden och textrutan inte är tom går det att trycka på knappen Skicka. Fyll i ett meddelande och skicka.
Det kommer en kvittensfil när SMS:en är skickade. Kvittensen visar till vilka kunder i urvalet SMS har blivit och inte har blivit skickade till och eventuella fel som har uppstått.

Det finns ett jobb i menyn System > Schemaläggaren, Skicka SMS, som möjliggör schemaläggande av SMS-utskick på förutbestämda tidsintervall. Dessa är Avisera Mätarbyte och Avisera Tömning.
I ruta nr. Ett (1) görs inställningar för när SMS:et ska skickas. I ruta nr. två (2) görs selekteringar och i ruta nr. 3 skrivs meddelandet in som ska skickas som SMS. från och med version 1.81 meddelandet kan vara upp till 160 tecken långt och man kan använda beräknadefält. Därefter sparas jobbet och det kommer att skickas på utsatt tid.
Via beräknadefält, kan man lägga upp dynamiska tidangivelse för fälten Datum, Vecka och År.
Aktuelltdatum - Hämtar aktuellt datum i formen ÅÅÅÅ-MM-DD
Aktuellvecka - Hämtar aktuell vecka enligt 1 till 53
AktuelltAr - Hämtar aktuellt år enligt ÅÅÅÅ
Beräkningar i fält görs genom att sätta hakparanteser och använda ovanstående beräknade fält. Accepterar +/-.
T.ex. om dagens datum är 2013-12-04
[Aktuelltdatum+1] = 2013-09-05
[Aktuellvecka+1] =50
[Aktuelltdatum+4]…[Aktuelltdatum+8] = 2013-12-08…2013-12-12
[AktuelltAr] = 2013
Exempel
Systemet hämtar mobilnumret från Anläggning som finns under området Kontaktuppgifter. Om mobilnummer saknas i Anläggning hämtas numret från Kund. Denna funktion kräver att kunden har SMS-avisering markerad.

Det finns möjlighet att skicka SMS till kunden vid kvittering av en RH-order. Ordern måste då ha en ordertyp där Skicka SMS är markerad. Ordertyp hittas under Renhållning > RH-order - Ordertyp.
Är ovanstående kriterier uppfyllda kommer SMS att skickas till telefonnumret som är registrerat under Anläggning som finns under området Kontaktuppgifter varje gång en order blir kvitterad. Denna funktion kräver dock att kunden har SMS-avisering markerad. Om mobilnummer saknas i Anläggning hämtas numret från Kund. Detta gäller både vid manuell kvittering av en order, såväl som vid kvittering i samband med händelsefilsinläsning i menyn Renhållning > Händelse och fliken Inläsning av fil eller via Schemaläggaren.

SMS kan också skickas till kunden vid inkommen avvikelse. Då måste kryssrutan Skicka SMS vara markerad på aktuell avvikelse, se bild nedan.
Denna funktion kräver att kunden har SMS-avisering markerad. I övrigt gäller samma som för att skicka SMS vid kvittering av RH-order, det vill säga att systemet hämtar mobilnumret från Anläggning som finns under området Kontaktuppgifter. Om mobilnummer saknas i Anläggning hämtas numret från Kund.

SMS kan också skickas till kunden för en specifik ansökan.
För att göra detta gå till Kund > Ansökan > Ansökan. Där söker du fram vilken ansökan det gäller och skriver meddelandet i rutan Anteckning till kund eller väljer ett förvalt meddelande via lathunden. När meddelandet är skrivet skickar man det genom att trycka på Skicka SMS.
Denna funktion kräver att kunden har SMS-avisering markerad. Systemet skickar till mobilnumret som finns registrerat på Anläggning under området Kontaktuppgifter. Om mobilnummer saknas i Anläggning hämtas numret från Kund.

SMS kan också skickas till kunden för ett specifikt ärende.
För att göra detta gå till Kunddialog > Ärende. Där söker du fram vilket ärende det gäller, fyller i önskad information och väljer Meddelande > SMS för att skicka ett SMS.
Denna funktion kräver att kunden har SMS-avisering markerad. Systemet skickar till mobilnumret som finns registrerat på Anläggning under området Kontaktuppgifter. Om mobilnummer saknas i Anläggning hämtas numret från Kund.