Rätta en felaktig återbetalning

En återbetalning i reskontran uppstår när man skriver en återbetalningslista eller återbetalningsfil. Om man gör en återbetalning men ångrar sig p.g.a. att man egentligen skulle använda tillgodohavandet till att göra en kvittning kan man backa återbetalningen på följande sätt.

Givetvis förutsätter det att man ännu inte hunnit skicka pengar till kunden.

Obs! Har kunden redan fått pengarna (men felaktigt) får man hantera det på ett annat sätt, se Rätta en felaktig återbetalning, när återbetalning är skickad till kund.

  1. I kunddialogen sök fram aktuell faktura.
  2. Kontrollera så rätt faktura är markerad och dess detaljer visas. Markera reskontraposten för återbetalning och tryck på knappen ”Backa reskontra”.
  3. Svara ”Ja” på meddelandet att ”Återbetalningen kommer att backas”.
  4. Ange bokföringsdatum för backningen
  5. En bekräftelse visas när reskontraposten är backad.

Rätta en felaktig återbetalning, när återbetalning är skickad till kund

  • Om man registrerat en inbetalning på fel faktura / fel kund och detta har orsakat att man verkligen betalat ut pengar felaktigt. Då måste man få tillbaka pengarna från kunden. Detta kan man göra på 2 sätt.

    • Be kunden betala tillbaka pengarna.

      Backa inbetalningen som felaktigt registrerats (registrera en kreditbetalning, dvs minus framför betalt belopp, via den manuella betalbilden) och registrera in betalningen på rätt faktura. Då uppstår det en skuld på fakturan som är återbetald. När sedan kund betalt tillbaka återbetalningen så registrerar man in betalningen på samma fakturanummer, så regleras skulden.

      Om kund vill ha ett inbetalningskort för att betala in pengarna så kan man skriva ut fakturan på nytt efter att man backat den felaktiga betalningen.

    • Meddela kunden att det har blivit fel och kom överens medkund att den felaktiga återbetalningen kommer att debiteras på kundens nästa faktura.

      Backa inbetalningen som felaktigt registrerats (registrera en kreditbetalning, dvs minustecken framför betalt belopp via den manuella betalbilden) och registrera in betalningen på rätt faktura. Då uppstår det en skuld på fakturan som är återbetald. Restavskriv skulden, så regleras reskontran och restskulden överförs till kundens nästa faktura.

  • Om man gjort en felaktig eller negativ faktura och återbetalningen av denna redan skickats ut till kunden.

    • Man kan inte annullera en fakturan eftersom den är återbetald. Det absolut enklaste är att skapa en händelse på ett lika stort belopp som de felaktiga faktura (men positivt). Då påförs beloppet på kundens nästa faktura. Vill man reglera det direkt så ändrar man fakturafrekvens på händelsen till ENEGENFAKT = Engångs , på en egen faktura, så kan man skapa fakturan direkt.

Ej utlöst återbetalning, återredovisad ifrån banken.

Om åteterbetalning återredovisas ifrån banken så registrerar man denna via Betalning > Betalning, fliken Manuell betalning. I fältet Reskontratyp väljer man ÅBET eftersom posten ska bokföras på samma sätt (fast tvärtom) som återbetalningen.