Skapa en ny roll och tilldela användare och funktioner.

Finns det inga användare upplagda i användarregistret går det inte att lägga in användare i roller.

Skapa Roll

  1. Tryck på knappen
  2. Skriv in ett namn för rollen, ex. ”Kundtjänst” och en beskrivning ex. ”Personal kundtjänst”.
  3. Tryck på knappen . Markera rollen som nu är synlig bland de befintliga rollerna.

Nu är den nya rollen skapad.

Lägg till användare till en Roll

Vilka Roller som användaren är medlem i visas även i funktionen Användare, se avsnitt Användare.

  • Under fliken ”Användare” finns ett fält för ”Medlemmar i ’Kundtjänst’” och ett fält för ”Användare som ej är medlemmar”.
    Använd ”drag and drop”-funktionaliteten till att dra in medlemmar från fältet ”Användare som ej är medlemmar” till fältet ”Medlemmar i ’Kundtjänst’”.

  • Tryck på knappen

    Detaljer för användaren man har lagt upp.

     

    Tilldela funktioner till en Roll

    Förutom medlemmar så måste man även tilldela rollen funktioner. Under fliken ”Funktioner” finns ett fält för ”Funktioner för ’Kundtjänst’” och ett fält för ”Tillgängliga funktioner”.
    Använd ”drag and drop”-funktionaliteten till att dra in funktioner från fältet ”Tillgängliga funktioner” till fältet ”Funktioner för ’Kundtjänst’”.

    Här kan man dra en hel mapp med tillhörande funktioner eller enstaka funktioner eller enstaka behörigheter för vissa funktioner.

    Ändra behörigheten i efterhand genom att bocka i eller av funktioner eller vissa behörigheter för funktioner.

     

    När alla funktioner är tilldelade Rollen tryck på knappen .

     

    Detaljer för användare

    När fliken Användare är aktiverad så visas sektionen ”Detaljer för användare” längst ned till höger:

    Markeras en användare under fliken användare så visas det i vilken (eller vilka) roller användaren är medlem i, samt vilka funktioner användaren har behörighet till.

    Om användaren tillhör flera roller så är det den sammanlagda behörigheten som visas i sektionen Funktioner.
    Den Roll som visas överst har företräde över den under. Ingår exempelvis inte VA i den övre rollen men ingår i den nedre så har användaren ändå tillgång till VA.

    Ordningen på Rollerna ändras för användaren i användarregistret

    .

    Detaljer för funktioner

    När fliken Funktioner är aktiverad så visas sektionen ”Detaljer för funktion” längst ned till höger:

    Markeras en funktion under fliken funktioner så visas det i vilka roller funktionen finns med i samt vilka användare som har behörighet till funktionen.